spolek pro přístupné a srozumitelné právo

Datové sady s vysokou hodnotou – co to je?

29. 9. 2025   rubrika: Jak vytvářet kvalitní zákony

Otevřená data. Otevřené formální normy (OFN) jsou založeny na principu, že veřejný sektor své dokumenty zpřístupňuje pro opakované použití ,a to zaručením jejich objevitelnosti online a skutečnou dostupností dokumentů a souvisejících metadat v otevřených formátech**. Tento novátorský přístup zavádí směrnice č. 2019/1024 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru. Díky tomuto legislativně zavedenému opakovanému použití mohou být data veřejných institucí dále zpracovávána a společensky a komerčně využívána.

Datové sady s vysokou hodnotou. Směrnice mimo jiné ukládá veřejným subjektům, aby data pro opakované použití zpřístupnily bezprostředně po jejich shromáždění prostřednictvím vhodných rozhraní pro programování aplikací, a to včetně možnosti stahovat kompletní datové sady. Zavádí rovněž koncept datových sad s vysokou hodnotou. O co jde? Tyto datové sady s vysokou hodnotou, bezplatně dostupné ve strojově čitelném formátu, jsou definovány jako data mající významný přínos pro společnost a ekonomiku a týkají se různých oblastí života***.

Tematický rozsah. Datové sady s vysokou hodnotou jsou tematicky rozděleny do následujících oblastí: 1. geolokace, 2. pozorování Země a životní prostředí, 3. meteorologie, 4. statistika, 5. společnosti a vlastnictví společností a 6. mobilita. Evropská komise pak svým implementačním nařízením specifikuje konkrétní data, které musí veřejné orgány povinně zveřejnit pro opakované použití a z jakých předpisů tato povinnost plyne****. Evropská komise zároveň může tento seznam doplnit o nové tematické kategorie, které budou odrážet vývoj v oblasti technologií a trhu. Seznam tedy není úplný. Kritériem pro výběr těchto sad je jejich potenciál v oblasti socioekonomické, inovativní a přínos v oblasti životního prostředí. Dalšími neméně důležitými kritérii je prospěšnost velkému množství uživatelů, např. malým a středním podnikům či potenciál generovat zisk.

Podklad pro vytvoření OFN. Na základě těchto „notiček“ specifikujících konkrétní datové sady, jež jsou součástí otevřených data se tvoří OFN. OFN představuje závaznou strukturu každé datové sady, ať už se jedná o datové sady s vysokou hodnotou či nikoli, ve které musí být daná datová sada vždy prezentována veřejnosti. Tvorbu OFN v Česku koordinuje Ministerstvo vnitra, jak jsme již psali minule*. Potenciál v tvorbě OFN je široký. Konkrétně mohou vznikat například v oblasti geolokace budov či mobility a tím pozitivně přispět k rozvoji logistický nebo dopravní sektor a také zlepšit efektivitu poskytování veřejných dopravních služeb. Dále mohou vycházet z dat o meteorologickém pozorování, radarových dat, data o kvalitě ovzduší či kontaminaci půdy, a tím podpořit výzkum a digitální inovace, zejména v boji proti změně klimatu*****. Využití dat ze směrnic v oblasti práva obchodních společností pak může vést k vytvoření OFN, která zlepší transparentnost vlastnických struktur společností, což je problém, který se nedaří napravit již mnoho let (viz skandály Panama Papers, Lux Leaks, apod.). Na úrovni EU jsou již podporovány projekty využívající vysoce hodnotné datové soubory, jako například BeOpen, MAREGRAPH, Open Maps for Europe 2 nebo RODEO******.    

Lexperanto


* Podrobněji srov. Otevřená formální norma – co to je?, 26. 11. 2024, Lexperanto, http://lexperanto.cz/clanky/detail/708-otevrena-formalni-norma-co-to-je
** Srov. bod 31 preambule směrnice č. 2019/1024 ze dne 20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací veřejného sektoru
*** Srov. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/legislation-open-data
**** Například data o emisích plynou z čl. 24, 32, 55, 72 směrnice č. 2010/75/EU (srov. Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/138 ze dne 21. prosince 2022, kterým se stanoví seznam konkrétních datových souborů s vysokou hodnotou a opatření pro jejich zveřejnění a opakované použití)
***** Srov. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/commission-defines-high-value-datasets-be-made-available-re-use
****** Srov. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/news/eu-funded-projects-using-high-value-datasets


Desatero přístupného a srozumitelného práva

  1. Právo musí být přístupné.
  2. Právo musí být srozumitelné.
  3. Zákony musí být smysluplné a zdůvodněné.

Celé desatero zde.

Anketa Ad absurdum

Narazili jste na nesrozumitelný text zákona či rozhodnutí?

Pošlete nám ho!

Články v rubrikách

Srozumitelným právem proti byrokracii:

• Zatím neexistující evidence malých a středních podniků

• Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů u malých a středních podniků

• Praktické těžkosti při rozkrývání vlastnických struktur

• Chytím tě, až budu chtít aneb boj s netransparentností vlastnických struktur

• Inteligentní, srozumitelné a jednoduché hledání skutečných majitelů

• Právně nejisté hledání skutečných majitelů právnických osob

• Jak právo pomáhá inovacím?

• Jak právo brání inovacím a jak tomu zabránit?

• Posuzování potřebnosti a dopadů evropských zákonů v novém kabátu

• Jak se kontroluje kvalita evropských zákonů

• Délka a efektivita českých insolvencí

• Kvalita justice v ČR a zbytku EU

• Jak je česká justice efektivní ve srovnání se zbytkem EU?

• Srovnávání nezávislosti justice v EU – jak je na tom ČR?

• Evropská unie přestává regulovat, začíná „refitovat“

• Fitness a REFIT aneb recepty na lepší kondici evropských zákonů

• Boj s přebujelou legislativou na britský způsob

Jak vytvářet kvalitní zákony:

• Datové sady s vysokou hodnotou – co to je?

• Otevřená formální norma – co to je?

• Chytrá pravidla pro dekádu 2020

• Metoda „pošťouchnutí“ aneb jak správně využít lidskou iracionalitu při tvorbě pravidel

• Chytrá pravidla ve Francii

• Chytrá pravidla v USA

• Hodnocení účinků existujících zákonů před přijetím zákonů nových

• Rovnost či nerovnost příležitostí? Regulovat nebo nechat být?

• Sociálně spravedlivá pravidla v době digitální

• Jak účinně konzultovat návrhy právních předpisů?

• Kdy a jak využít v právu behaviorální studie zkoumající lidské chování?

• Nové trendy v EU: pravidla založená na lidském chování

• Proč máme blbé zákony?

• Vytváření kvalitních právních předpisů - zhodnocení, jak na tom jsme

• Jak předcházet obcházení zákonů?

• Jak zlepšit srozumitelnost zákonů?

• Jak ovlivnit evropské zákony?

• Když reguluje Unie aneb lepší pravidla pro Evropu

• Jak vytvořit pravidla, která lidem rozumí?

• Dobrý zákon v deseti krocích

• Jak psát kvalitní zákony

• Nepsat zákony pro kočku

• Proč nelze přestat vytvářet nové zákony?

• Jak psát zákony, aby se používaly?

• Jak vytvořit pravidla, aby trh fungoval?

• Proč trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

• Kdy trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

Chytrá pravidla proti klamavým praktikám:

• Jak se bránit proti zakázaným zneužívajícím klauzulím ve spotřebitelských smlouvách?

• Spotřebitelské smlouvy nesmí být nepřiměřené a zjevně nevyvážené

• Podnikatel informuje spotřebitele jasně a srozumitelně…

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST TŘETÍ – ZKRATKY A ZKRATY V UVAŽOVÁNÍ

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST DRUHÁ – NEPODLOŽENÉ DOMNĚNKY

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST PRVNÍ – POKŘIVENÉ PREFERENCE

• Chytrá pravidla aneb pošťouchnutí místo zákazu

Srozumitelnost práva v prostoru a čase:

• ‚Jako vyvíjet jeden kus bugatti.‘ Legislativa online se opět odkládá, eSbírka se rozjede nejdřív v roce 2024

• Vymahatelnost práva v kontextu rozkrývání vlastnických struktur

• Vymahatelnost jako předpoklad srozumitelnosti práva

• Právní nejistota, její zdroje a důsledky

• Srozumitelnost práva v praxi: co je to podíl a jak ho registrovat?

• Srozumitelnost práva v návrhu programového prohlášení vlády 2017

• (R)evoluce ve srozumitelnosti práva

• Právo s rozumem aneb s-rozum-(m)itelnost práva

• VeKLEP aneb příprava zákonů konečně on-line

• Zákaz zneužití práva

• Co znamená srozumitelnost práva?

• Jak zabránit devalvaci práva?

• Jak změřit srozumitelnost práva?

• Jak mohou pravidla vývoje softwaru pomoci zjednodušit právo?

• Právo jako kód

• Srozumitelnost práva ve Spojených státech

• (Britské) právo přístupné online všem

• Britský model „dobrého práva“ aneb jak na to jdou za Kanálem

• Jak učinit právo (ne)srozumitelným aneb historky z praxe

• Srozumitelnost práva v podání Ústavního soudu

• Srozumitelnost a předvídatelnost zákonů v ČR aneb proč to u nás nejde?

• Zásada srozumitelnosti a právní jistoty v evropském právu

• Zásada srozumitelnosti práva v zahraničí

• Evropský soud pro lidská práva vyžaduje srozumitelnost práva

• Věčný boj za srozumitelnost práva aneb krátký pohled do historie

• Zásada srozumitelnosti práva ve Francii

Právní principy:

• Povinnost řádného odůvodnění

• Rule of law (Právní stát): zajímavé rozsudky ze Štrasburku

• Právo na spravedlivý proces: férově a s rovnými zbraněmi

• Právo na spravedlivý proces: nezávisle a nestranně

• Právo na spravedlivý proces přímo a účinně

• Nezávislost a nestrannost soudů: kritéria štrasburského soudu