spolek pro přístupné a srozumitelné právo

Rule of law (Právní stát): zajímavé rozsudky ze Štrasburku

23. 10. 2024   rubrika: Právní principy

Anglický pojem ‚rule of law‘ neboli česky zásada právního státu je jednou ze základních hodnot EU,
která zaručuje demokracii a občanská práva a svobody. Co znamená v praxi? Právní stát umožňuje
naší společnosti fungovat a zajišťuje zejména, aby byla hájena práva, trestána korupce a vymáhány
smlouvy.* Právní stát ale není ukončený proces. Vede k němu dlouhá cesta. Je to proces, který nemá
konečný bod.
V posledních letech čelí právní stát v ohrožení ve stále více státech EU i mimo ni. Jde dlouhodobě o
Maďarsko, mimo jiné například kvůli zákonu o ochraně národní suverenity)**.Ohrožující trendy byly
dlouho patrné také například v Polsku za vlády strany Právo a spravedlnost. kvůli volebnímu zákonu a
omezování nezávislosti médií; nově se problémy s právním státem objevují na Slovensku, jde o
změnu trestního zákoníku a opět nezávislost médií)***.
Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku („ESLP“) vydal k zásadě právního státu v posledních
letech zajímavé rozsudky. Narýsoval červené linie, které evropské státy nesmí u zásady právního
státu překročit. Posuďte sami.
První situace nás zavede na pole médií a jejich svobody. Konkrétním ustanovením Úmluvy o ochraně
lidských práv a svobod („Úmluva“) je článek 10 týkající se svobody projevu. Stěžovatelce z Arménie
bylo zakázáno vydávat noviny v důsledku omezení uložených prezidentským dekretem o vyhlášení
výjimečného stavu. ESLP však nebyl předložen jediný důkaz prokazující, že by články v těchto
novinách obsahovaly jakékoli projevy nenávisti nebo podněcování k násilí nebo nepokojům.
Ze všech materiálů, které ESLP posuzoval, naopak vyplynulo, že jediným důvodem zákazu byla
skutečnost, že stěžovatelka provozovala opoziční deník, který měl pověst, že zveřejňuje materiály
kritické vůči státním orgánům. ESLP rozhodl, že taková omezení, která mají za následek potlačení
politické diskuse a umlčení nesouhlasných názorů, jsou v rozporu se samotným účelem článku 10
Úmluvy a nejsou v demokratické společnosti nezbytná. ****
Druhý případ je z Ruska a týká se práce neziskových organizací. V tomto případě si stěžovaly
neziskové organizace, které byly zařazeny do rejstříku „zahraničních agentů“ financovaných ze
„zahraničních zdrojů“ a vykonávajících „politickou činnost“ podle ruského zákona o zahraničních
agentech. Uplatňování tohoto zákona v praxi vedlo k ukládání správních pokut, omezením činnosti
neziskových organizací, zahájení trestních řízení či jejich likvidaci. Ruské neziskové organizace
neúspěšně napadly před ruskými soudy toto jejich „zaškatulkování“ do kategorie „zahraničních
agentů“.
ESLP v tomto případě konstatoval, že kumulativním důsledkem omezení stanovených uvedeným
ruským zákonem byl vznik právního režimu, který výrazně ztěžoval volbu hledat nebo přijímat
jakoukoli, byť i nevýznamnou částku zahraničního financování; a to i v situaci, kdy možnosti domácího
financování byly spíše omezené, zejména pokud jde o politicky či společensky citlivá témata nebo
domácí nepopulární kauzy, kterými se tyto organizace zabývaly. Jinými slovy, zákon o zahraničních
agentech tyto k režimu kritické neziskové organizace pomalým způsobem likvidoval.. *****

Jedná se sice o případy, které se odehrály „na východ“ od nás, nicméně s ohledem na vývoj právního státu v EU bohužel není vyloučeno, že by se tyto nežádoucí ‚trendy‘ nemohly v budoucnosti plíživě přesunout i více na západ.


* Political Guidelines for the next European Commission 2024 – 2029, s. 23
(https://commission.europa.eu/document/download/e6cd4328-673c-4e7a-8683-
f63ffb2cf648_en?filename=Political%20Guidelines%202024-2029_EN.pdf)
** Srov. Rule of law in Hungary: resolution on the latest developments
(https://www.europarl.europa.eu/news/en/agenda/briefing/2024-04-22/18/rule-of-law-in-hungary-
resolution-on-the-latest-developments)
*** Srov. https://multimedia.europarl.europa.eu/cs/topic/rule-of-law-in-poland_17704 a
https://www.europarl.europa.eu/news/en/agenda/briefing/2024-04-10/14/rule-of-law-and-media-
freedom-in-slovakia
**** ESLP, rozsudek ze dne 21. září 2021 ve věci č. 61737/08 – Dareskizb Ltd proti Arménii
***** ESLP, rozsudek ze dne 14. června 2022 ve věcech č. 9988/13 a další – Ecodefence a ostatní
proti Rusku


Desatero přístupného a srozumitelného práva

  1. Právo musí být přístupné.
  2. Právo musí být srozumitelné.
  3. Zákony musí být smysluplné a zdůvodněné.

Celé desatero zde.

Anketa Ad absurdum

Narazili jste na nesrozumitelný text zákona či rozhodnutí?

Pošlete nám ho!

Články v rubrikách

Srozumitelným právem proti byrokracii:

• Zatím neexistující evidence malých a středních podniků

• Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů u malých a středních podniků

• Praktické těžkosti při rozkrývání vlastnických struktur

• Chytím tě, až budu chtít aneb boj s netransparentností vlastnických struktur

• Inteligentní, srozumitelné a jednoduché hledání skutečných majitelů

• Právně nejisté hledání skutečných majitelů právnických osob

• Jak právo pomáhá inovacím?

• Jak právo brání inovacím a jak tomu zabránit?

• Posuzování potřebnosti a dopadů evropských zákonů v novém kabátu

• Jak se kontroluje kvalita evropských zákonů

• Délka a efektivita českých insolvencí

• Kvalita justice v ČR a zbytku EU

• Jak je česká justice efektivní ve srovnání se zbytkem EU?

• Srovnávání nezávislosti justice v EU – jak je na tom ČR?

• Evropská unie přestává regulovat, začíná „refitovat“

• Fitness a REFIT aneb recepty na lepší kondici evropských zákonů

• Boj s přebujelou legislativou na britský způsob

Jak vytvářet kvalitní zákony:

• Otevřená formální norma – co to je?

• Chytrá pravidla pro dekádu 2020

• Metoda „pošťouchnutí“ aneb jak správně využít lidskou iracionalitu při tvorbě pravidel

• Chytrá pravidla ve Francii

• Chytrá pravidla v USA

• Hodnocení účinků existujících zákonů před přijetím zákonů nových

• Rovnost či nerovnost příležitostí? Regulovat nebo nechat být?

• Sociálně spravedlivá pravidla v době digitální

• Jak účinně konzultovat návrhy právních předpisů?

• Kdy a jak využít v právu behaviorální studie zkoumající lidské chování?

• Nové trendy v EU: pravidla založená na lidském chování

• Proč máme blbé zákony?

• Vytváření kvalitních právních předpisů - zhodnocení, jak na tom jsme

• Jak předcházet obcházení zákonů?

• Jak zlepšit srozumitelnost zákonů?

• Jak ovlivnit evropské zákony?

• Když reguluje Unie aneb lepší pravidla pro Evropu

• Jak vytvořit pravidla, která lidem rozumí?

• Dobrý zákon v deseti krocích

• Jak psát kvalitní zákony

• Nepsat zákony pro kočku

• Proč nelze přestat vytvářet nové zákony?

• Jak psát zákony, aby se používaly?

• Jak vytvořit pravidla, aby trh fungoval?

• Proč trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

• Kdy trh nefunguje a je třeba přijmout pravidla?

Chytrá pravidla proti klamavým praktikám:

• Jak se bránit proti zakázaným zneužívajícím klauzulím ve spotřebitelských smlouvách?

• Spotřebitelské smlouvy nesmí být nepřiměřené a zjevně nevyvážené

• Podnikatel informuje spotřebitele jasně a srozumitelně…

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST TŘETÍ – ZKRATKY A ZKRATY V UVAŽOVÁNÍ

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST DRUHÁ – NEPODLOŽENÉ DOMNĚNKY

• Pohnutky, předsudky a pravidla pro správné rozhodování… ČÁST PRVNÍ – POKŘIVENÉ PREFERENCE

• Chytrá pravidla aneb pošťouchnutí místo zákazu

Srozumitelnost práva v prostoru a čase:

• ‚Jako vyvíjet jeden kus bugatti.‘ Legislativa online se opět odkládá, eSbírka se rozjede nejdřív v roce 2024

• Vymahatelnost práva v kontextu rozkrývání vlastnických struktur

• Vymahatelnost jako předpoklad srozumitelnosti práva

• Právní nejistota, její zdroje a důsledky

• Srozumitelnost práva v praxi: co je to podíl a jak ho registrovat?

• Srozumitelnost práva v návrhu programového prohlášení vlády 2017

• (R)evoluce ve srozumitelnosti práva

• Právo s rozumem aneb s-rozum-(m)itelnost práva

• VeKLEP aneb příprava zákonů konečně on-line

• Zákaz zneužití práva

• Co znamená srozumitelnost práva?

• Jak zabránit devalvaci práva?

• Jak změřit srozumitelnost práva?

• Jak mohou pravidla vývoje softwaru pomoci zjednodušit právo?

• Právo jako kód

• Srozumitelnost práva ve Spojených státech

• (Britské) právo přístupné online všem

• Britský model „dobrého práva“ aneb jak na to jdou za Kanálem

• Jak učinit právo (ne)srozumitelným aneb historky z praxe

• Srozumitelnost práva v podání Ústavního soudu

• Srozumitelnost a předvídatelnost zákonů v ČR aneb proč to u nás nejde?

• Zásada srozumitelnosti a právní jistoty v evropském právu

• Zásada srozumitelnosti práva v zahraničí

• Evropský soud pro lidská práva vyžaduje srozumitelnost práva

• Věčný boj za srozumitelnost práva aneb krátký pohled do historie

• Zásada srozumitelnosti práva ve Francii

Právní principy:

• Povinnost řádného odůvodnění

• Rule of law (Právní stát): zajímavé rozsudky ze Štrasburku

• Právo na spravedlivý proces: férově a s rovnými zbraněmi

• Právo na spravedlivý proces: nezávisle a nestranně

• Právo na spravedlivý proces přímo a účinně

• Nezávislost a nestrannost soudů: kritéria štrasburského soudu