V minulém příspěvku jsme se zabývali prací Evropského výboru pro kontrolu kvality evropských zákonů, který začal fungovat před rokem. Podívejme se nyní detailněji na to, jak dohlíží na to, aby se přijímaly pouze potřebné evropské zákony.
Co Výbor pro kontrolu kvality regulace dělá? Klíčovou činností Evropského výboru pro kontrolu kvality regulace (Regulatory Scrutiny Board), který vznikl před rokem, je kontrolovat potřebnost a dopady nově navrhované evropské legislativy (Impact Assessment). Nově zřízený výbor se při posuzování potřebnosti a dopadů snaží reflektovat deset priorit, které vytýčila Evropská komise v roce 2016. Jde kupříkladu o jednotný trh, jednotný digitální trh a energetickou unii. Výbor posuzuje všechny návrhy Komise s významným hospodářským, sociálním dopadem i dopadem na životní prostředí.
Více kontrol potřebnosti a dopadů než v minulosti. Statistiky ukazují, že Výbor pro kontrolu kvality regulace v roce 2016 kontroloval z hlediska potřebnosti a dopadů 60 návrhů Komise, což je více než o polovinu více než v letech 2014 a 2015, kdy jich posoudil pouze 25, respektive 29. Z těchto šedesáti kontrolovaných posudků celých 25 obdrželo od Výboru negativní stanovisko, co se týče kvality posouzení potřebnosti a dopadů. Následně po přepracování Komisí již ovšem druhé negativní stanovisko dostal pouze jediný návrh, a to revize směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.
Stanoviska vyžadují posouzení, nejsou mechanická. Výbor pro kontrolu kvality regulace vydává kladná nebo záporná stanoviska. Stanovisko samotné však není výsledkem mechanického procesu, kdy si odškrtáváme jednotlivá kritéria bez většího přemýšlení. Celá kontrola posudků potřebnosti a dopadů vychází ze zásad lepší regulace (Better Regulation). Výbor posuzuje, zda jsou tyto zásady naplněny, vždy však v konkrétním kontextu té které legislativní iniciativy.
Co Výbor zkoumá konkrétně? Konkrétně výbor zkoumá, zda určitý návrh je v souladu s širší sektorovou politikou, nakolik odpovídá politickým liniím vytčeným a schváleným institucemi EU a zda existuje dostatečný právní základ k přijetí takové iniciativy, jinak řečeno, zda by návrh neměl být místo Komise zpracován členskými státy. Rolí výboru je rovněž posoudit to, zda je návrh doložen konkrétními fakty, zda proběhlo předběžné hodnocení celého návrhu a zda byly získány informace o očekáváních zúčastněných stran.