Díky nezanedbatelným funkčním a formálním podobnostem mezi softwarovými kódy a právními předpisy a rozvinutým technikám analýzy počítačových kódů je možné podrobit právní předpisy téže „analýze komplexity”jako počítačové kódy. Díky tomu je možně zjistit úroveň jejich složitosti v porovnání se softwarovými kódy a díky poznatkům o snižování komplexity v oblasti programování pomoci snížit složitost právních předpisů.
Funkčnost. První důležitou paralelou mezi softwarovými kódy a texty právních předpisů je jejich funkčnost. Softwarový kód je obvykle napsán tak, aby na základě určitých vstupů vygeneroval určitý výstup: například do výpočetního vzorce jsou dodány číselné hodnoty, ze kterých jsou poté použitím vzorce získány výsledky, obdobně jako jsou do internetového vyhledávače zadány otázky a díky použití vyhledávacích algoritmů vygenerovány výsledky. Vzato ze stejné perspektivy rovněž právní řád je sbírkou zákonů a dalších předpisů, které určují v jakých situacích – obrazně řečeno „při dodání jakých reálných skutečností” – se použijí mechanismy fungování státní moci a jaké z toho plynou výsledky. Například, když někdo vezme věc, která mu nepatří, jaké složky státní moci se aktivují (policie, orgány činné v trestním řízení, soudy) a s jakým výsledkem – například odsouzení pachatele trestného činu krádeže k trestu odnětí svobody a jeho následné uvěznění.
Forma. Jak u softwarových kódů, tak u právních předpisů je z pohledu jejich uživatelů důležitá jejich vnitřní struktura a uspořádání. Zákony by měly být snadno čitelné a jednoduše pochopitelné tak, aby občané věděli, jaká jsou jejich práva a povinnosti, a aby právníci, advokáti, soudci, zákonodárci mohli vykonávat své profese efektivněji a levněji. Stejné vlastnosti by měly mít i počítačové programy, aby mohly být uživatelsky příjemnější a cenové levnější.
Srozumitelnost právních předpisů. Manuál pro přípravu právních předpisů amerického Senátu uvádí, že jeho smyslem je učinit návrhy zákonů jasnější a pochopitelnější. Zároveň předepisuje, že „návrh zákona musí být čtenáři srozumitelný”*. Stejně tak příručka zákonodárců americké Sněmovny reprezentantů stanoví, že „návrh právního předpisu musí být jasný a srozumitelný; musí být napsán v jazyce užívaném běžnými občany.” Úmysl zákonodárce má větší šanci dosáhnout zamýšleného cíle, je-li text, do něhož je vtělen, čitelný a pochopitelný”**. Příliš komplikované právní předpisy překážejí obchodu, negativně ovlivňují ekonomický růst a brání v přístupu ke spravedlnosti.
Jak může srozumitelnost softwarových kódů pomoci zlepšit srozumitelnost právních předpisů? Jelikož forma, v níž jsou právní předpisy napsány, je neméně důležitá jako jejich funkčnost, mohou poznatky softwarového inženýrství poskytnout nový pohled na to, jak činit právo srozumitelnějším. Softwaroví vývojáři věnují velkou část energie tomu, aby zdrojové kódy, jež vytvářejí, byly srozumitelné a snadno pochopitelné. Jelikož u zdrojových kódů je často nutno opravovat jejich chyby, přetvářet jejich struktury či předávat vytváření jejich částí do rukou dalších osob, přičemž osoby, které vytvářely původní verzi zdrojového kódu, již nemusí být nutně k dispozici, je třeba, aby tyto kódy a způsob jejich tvorby byly srozumitelné a pochopitelné i jiným osobám než původním autorům. Díky tomu mohou prostředky používané softwarovými developery – například za účelem sledování vývoje daného programu, monitoringu možných zranitelných míst systému nebo prostě za účelem jejich pochopení – velmi dobře posloužit i ke zlepšování kvality právních předpisů.